1-2 dages levering Fri fragt på ordre over 499,- 100 dages bytteret
0
Kurv
Få fri fragtKøb for 499 kr. mere

Ingen varer i kurven.

Man - fre: 9:00 – 15:00
Menu

Tips til mental velvære for forældre

Af Casper 03. juli 7:38

Det er bevist, at der er flere ting, du kan gøre for at forbedre din mentale sundhed og velvære. At prøve disse ting kan hjælpe dig med at føle dig mere positiv og i stand til at få mest muligt ud af livet.

  1. Skab forbindelse til andre mennesker

Gode bekendtskaber er vigtige for din mentale velvære. De kan:

hjælpe dig med at opbygge en følelse af tilhørighed og selvværd

give dig mulighed for at dele positive oplevelser

yde følelsesmæssig støtte og give dig mulighed for at støtte andre

  1. Vær fysisk aktiv

At være aktiv er ikke kun godt for dit fysiske helbred og form. Det er også bevist, at det kan forbedre din mentale velvære ved at:

øge din selvtillid

hjælpe dig med at sætte mål eller udfordringer og nå dem

forårsage kemiske ændringer i din hjerne, som kan hjælpe med at ændre dit humør, på en positiv måde

Finde gratis aktiviteter, der hjælper dig med at komme i form

Hvis du har et handicap eller er i en længerevarende tilstand, som påvirker dit helbred, kan du finde ud af, hvordan du bliver aktiv med et handicap

Begynd at løbe med vores sofa til 5k podcasts

Find ud af, hvordan man begynder at svømme, cykle eller danse

Find ud af, hvordan man kommer i gang med at træne

føle, at du ikke skal tilbringe flere timer i et motionscenter. Det er bedst at finde aktiviteter, du nyder, og gøre dem til en del af dit liv

  1. Lære nye færdigheder

Forskning viser, at det at lære nye evner også kan forbedre din mentale velvære ved at:

øge selvtillid og selvværd

hjælpe dig med at opbygge en følelse af mening

hjælpe dig med at komme i kontakt med andre

Selv hvis du føler, at du ikke har tid nok, eller du muligvis ikke har brug for at lære nye ting, er der mange forskellige måder at bringe læring ind i dit liv på.

  1. Giv til andre

Forskning tyder på, at handlinger med at give og venlighed kan hjælpe med at forbedre din mentale velvære ved at:

skabe positive følelser og en følelse af belønning

giver dig en følelse af mål og selvværd

hjælper dig med at komme i kontakt med andre mennesker

Det kan være små, venlige handlinger overfor andre mennesker eller større som frivilligt arbejde i dit lokalsamfund.

Nogle eksempler på de ting, du kan prøve, inkluderer:

at takke nogen for noget, de har gjort for dig

at spørge venner, familie eller kolleger, hvordan de har det, og virkelig lytte til deres svar

tilbringe tid med venner eller familie, der har brug for støtte eller selskab

  1. Vær opmærksom på nuet

At være mere opmærksom på nuet kan forbedre din mentale velvære. Dette inkluderer dine tanker og følelser, din krop og verden omkring dig.

Nogle mennesker kalder denne opmærksomhed “mindfulness“. Mindfulness kan hjælpe dig med bedre at nyde livet og forstå dig selv. Det kan positivt ændre den måde, du lever livet og hvordan du tackler dine udfordringer.

  1. Overvej at ændre din diæt og at spise økologisk

At spise godt og sundt kan også være meget nyttigt for din mentale tilstand. Derudover kan økologiske produkter og endda nogle kosttilskud til alternativ medicin såsom cbd-kosttilskud fra europæiske virksomheder som Cibdol have en enorm indflydelse på din mentale tilstand.